Leestijd: 2 minuten

In dit boek wordt beschreven waarom en hoe te sturen op een sterke bedrijfscultuur. Een verrassend boek met veel inzichten die aanzetten tot nadenken. Voor elke HR-manager, MT- en OR-lid die niet langer gelooft in grote hiërarchisch structuren!

De kerngedachte is dat de bedrijfscultuur een unique selling point moet zijn. Immers veel binnen een organisatie is te kopiëren door de concurrenten, maar een bedrijfscultuur niet. Klanten interesseren zich voor de bedrijfscultuur.

Cultuur als strategisch doel

Cultuur is daarom een strategisch doel, stelt de auteur. Om die reden selecteren medewerkers de nieuwe collega’s. Zij weten of iemand past in de hedendaagse cultuur. Interessant om te lezen dat de auteur het niet zo op heeft met de traditionele invulling van de HR afdeling. Veel HR teams van grote organisaties kennen maar één belang en dat is hun eigen belang en de wereld te houden zoals die is. Wanneer er dan nieuwe mensen geworven zullen worden, zou de kans groot zijn dat er iemand wordt aangesteld die ‘een van hen’ is, hetgeen niet per definitie in het belang van de organisatie is.

We moeten af van de traditionele invulling van de HR afdeling

Oog hebben voor de mens is een belangrijk aspect binnen de bedrijfscultuur. Nieuwkomers worden op de eerste werkdag opgehaald door een collega, zodat je niet alleen binnenkomt. Het zijn veel ‘kleine dingen’ die bij elkaar een groot verschil maken. Dat is wat als rode draad door het boek heen loopt.


Boeken

Binden en boeien van ervaren werknemers

Ten aanzien van een personeelsverloop binnen organisaties heeft de auteur een helder standpunt. Werknemers die bij een organisatie vertrekken nemen ontzettend veel ervaring en kennis mee uit de organisatie. Het komt de organisatie niet ten goede. Ervaren werknemers moet je blijven ´binden en boeien´ is het thema.

De auteur breekt met zaken die in menig organisatie ‘normaal’ of ‘standaard’ zijn geworden, zoals het traditionele functionering- en beoordelingsgesprek. De bekende HR-cyclus is te veel en te vaak gericht op zwakke plekken van de medewerker in plaats van de focus te leggen op het ontdekken van talenten van de medewerker. De auteur spreekt over people managers met goede coaching vaardigheden die teams aan moet sturen. Er wordt een cultuur gecreëerd waarin het fijn werken is.

Een heel aardig boek waarin een praktijkman vertelt waarom en hoe hij stuurt op een sterke bedrijfscultuur


Het boek is te verkrijgen in paperback voor € 25 via managementboek.nl. Bol.com biedt het boek voor dezelfde prijs aan in Paperback en in e-book voor maar 18.99

Beoordeel zelf!

Gemiddelde beoordeling 4.8 / 5. Aantal stemmen: 6

Wees de eerste die stemt!