HR-nieuws

De valkuil van Employer Branding

Leestijd: 4 minuten

Nederland kent een recordhoogte openstaande vacatures. Eind december 2019 bereikte het aantal openstaande vacatures, volgens het CBS, een nieuw hoogtepunt: 291 duizend openstaande vacatures. Vooral in de handel, zakelijke dienstverlening en zorg is het maar moeilijk passende arbeidskrachten te vinden.

Employer Branding

Gratis wonen? Zelf bepalen hoe vaak je op vakantie gaat? Yogales volgen tijdens de lunchpauze, een werkweek van 34 uur met behoud van salaris voor een 36 urige werkweek. HR-afdelingen experimenteren volop met regelingen om toekomstige werknemers aan te trekken. Employer Branding lijkt het nieuwe toverwoord te zijn.

Lijkt ja, want deze regelingen lijken te mooi om waar te zijn. Want hoeveel aandacht wordt er momenteel eigenlijk bij een HR afdeling besteedt aan het behoudt van personeel? Het aanbieden van een 34 urige werkweek tegen hetzelfde salaris naar toekomstige werknemers leidt niet alleen tot scheefgroei van salarissen, maar juist tot ontevredenheid bij de bestaande werknemers. Ook het aanbieden van betere secundaire voorwaarden naar toekomstige werknemers doet de bestaande werknemers geen goed.

In de huidige concurrerende markt is ‘employment branding’ een krachtig wapen bij het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. De stap naar de ontwikkeling van een goed werkgeversmerk blijkt in de praktijk lastig te zijn.

Werkgevers moeten meer kijken naar de werknemers die ze al hebben, hoe ze daar het beste uit kunnen halen en het aantrekkelijk proberen te maken om te blijven.

Employer Branding kan alleen werken wanneer je de organisatie en procedures goed hebt ingericht. En een goed werkgeversimago kan alleen voor je gaan werken wanneer je écht authentiek dit overbrengt. Alle medewerkers moeten achter dit imago willen, kunnen en durven staan.

Stap 1. Uitstraling

Bepaal als werkgever wat je wilt uitstralen. Kijk wat jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk maakt ten opzichte van andere werkgevers.

Bij Employer Branding is het belangrijk wat je doet en hoe je het doet. En nog belangrijker; waarom je doet wat je doet. Elk bedrijf is ontstaan uit een idee en een verhaal. Elke dag wordt er door alle werknemers van het bedrijf hard gewerkt om dit idee, lees visie, te realiseren. Door deze ‘waarom’ te vinden, kun je als bedrijf uitstralen wat het bedrijf anders maakt dan andere bedrijven. Juist door die visie in het imago overduidelijk terug te laten komen, trek je werknemers aan die het eens zijn met deze visie. Zij worden gedreven door intrinsieke motivatie om deze ‘waarom’ waar te maken.

Stap 2. Laat de werknemers het verhaal vertellen

Het bedrijf moet een duidelijke ‘waarom’ hebben, maar het is vooral van belang dat die visie ook gedeeld wordt binnen het team. Voor Employer Branding is het van belang dat niet alleen het management overtuigd is van de visie, maar dat iedereen binnen de organisatie er volledig achterstaat.

Daarom moeten werknemers voorop staan als het gaat om de promotie van het werkgeversimago. Als zij overtuigd zijn van de visie en daarnaast ook de uitvoering van deze visie, dan heb je een sterk bericht dat je kunt promoten naar de buitenwereld. Door werknemers actief te betrekken bij deze promotie, straal je uit dat jouw werkgeversimago een echt beeld geeft van de situatie.

Zorg daarom dat je werknemers het eens zijn met de visie en zelf ook invloed hebben op de uitvoering hiervan. Dan kun je werknemers jouw imago laten versterken, door ze hun ervaringen te laten delen met anderen. Dat is essentieel voor goede Employer Branding.

Stap 3: Vind de propositie (EVP)

Als je jouw werknemers voorop wilt hebben staan om de visie uit te dragen, dan is het van belang dat ze perfect op hun plek zitten. Dit doe je door waarde te leveren aan de werknemers. Het opstellen van een EVP (Employee Value Proposition) kan hiervoor enorm van waarde zijn.

In deze EVP kan een bedrijf aangeven wat het als werkgever te bieden heeft aan werknemers. Hier komt een stukje salaris in terug, maar worden ook andere elementen aangehaald zoals de bedrijfscultuur, het leiderschap en andere voorwaarden binnen het bedrijf. Door in deze EVP transparant en duidelijk te zijn over de waarde die een werknemer terug krijgt in ruil voor zijn/haar activiteiten, weet de huidige, maar ook de toekomstige, werknemer precies wat hij/zij kan verwachten.

Bij het maken van een EVP is het van belang dat de geboden waarde zo dicht mogelijk bij de gewenste waarde ligt van de werknemers. Om dit te realiseren is een goed beeld nodig van wat werknemers belangrijk vinden en wat ze graag als waarde zouden willen zien. Een goede start bij het opzetten van een EVP is beginnen met een rondvraag bij het huidige personeel om uit te zoeken wat hun voorkeuren zijn.

Stap 4: Promoot het imago en  de propositie

Je hebt een ‘waarom’ en je werknemers zijn overtuigd en willen hun ervaring graag delen met anderen, geweldig! Nu is het tijd om jouw visie actief te laten promoten door je medewerkers. Dit kun je doen op allerlei kanalen, te beginnen bij je eigen website natuurlijk. Daarnaast kun je verschillende social media platforms gebruiken, waarop je bijvoorbeeld ervaringen, blogs of video’s van werknemers kunt plaatsen die laten zien hoe het is om voor jouw bedrijf werkzaam te zijn.

Bij het promoten van jouw imago is het van belang dat je laat zien hoe jouw bedrijf anders is dan de competitie om daarmee te benadrukken waarin jouw bedrijf uniek is. Daarnaast is het goed om te weten dat een realistisch beeld van jouw bedrijf beter ontvangen wordt dan een over-positief beeld waar alles beter lijkt dan het echt is. Eerlijkheid en transparantie wordt enorm gewaardeerd.

Stap 5: Blijf consistent, maar toch ook flexibel

Bij het onderhouden van een Employer Brand is het van belang dat je een consistent verhaal naar buiten brengt, zelfs als het bedrijf op meerdere manieren en van meerdere kanten belicht wordt. Op deze manier laat je zien dat verschillende onderdelen van de organisatie allemaal dezelfde visie en beleving hebben.

Hoewel een consistent verhaal essentieel is, is het hoogstwaarschijnlijk dat het bedrijf met de tijd toch verschillende veranderingen doormaakt. Daarom is het belangrijk dat het bericht dat je uitzendt door middel van Employer Branding met deze veranderingen meegaat en hierin flexibel kan zijn wanneer het nodig is.

Vandaar stap 5. Enerzijds blijf je consistent in het opbouwen van het imago en het onderhouden hiervan, anderzijds is het ook van belang dat dit imago meebeweegt als zich veranderingen voordoen. Zo kun je als bedrijf constant een realistisch beeld geven en bouw je ondertussen aan je employer brand.

Tip: Lees de boekrecensie. De strijd om talent.

Over de auteur

Paul Pultrum, Timeblog.nl. Dataspecialist met ruim 20 jaar ervaring, expert op het gebied van marketing, communicatie en wet- en regelgeving.

Dit vind je misschien ook leuk...