Onze arbeidsmarkt is volop in beweging. Een vast contract voor onbepaalde tijd is op de arbeidsmarkt nog altijd de norm, maar het flexwerk rukt onverminderd op.

De sterke groei van flexwerk blijkt uit cijfers die het CBS onlangs publiceerde. Het aantal flexibele werknemers is de afgelopen vijftien jaar toegenomen van 1,1 miljoen naar bijna 2 miljoen. Daarmee had vorig jaar bijna een kwart van de werkzame beroepsbevolking een flexibel contract. Onder flexwerk valt bij het CBS een reguliere baan voor bepaalde tijd, een oproepbaan, uitzendbaan en stagebaan.

Ontwikkelingen Flexwerk

Er zijn verschillende beroepsgroepen waar hoofdzakelijk flexkrachten werken. In de top vijf van beroepsgroepen met de meeste oproepkrachten staan vooral beroepen waarvoor weinig opleiding is vereist, zoals keukenhulp, kassamedewerker of vakkenvuller. Ruim 70 procent van de keukenhulpen is flexwerker.

Daarnaast zijn het vooral jongeren die geen vast contract hebben. Het aantal werkende jongeren tussen de 15 en 25 jaar met een vast contract daalde tussen 2003 en 2017 met ruim 300 duizend. Het aantal jongeren met een flexibel contract groeide in dezelfde periode met bijna 400 duizend.

Als bedrijven niet flexibiliseren, wint de concurrentie

De belangrijkste verklaring voor de groei van flexwerk is beperking van de kosten en risico’s door werkgevers, zegt het CPB. Flexwerkers (en zzp’ers) zijn vaak goedkoper en je zit er niet zo lang aan vast als ze ziek worden of als het slechter gaat met de zaak. „Leergedrag” of kopieergedrag kan hierbij een rol spelen, volgens het CPB: „Wanneer werkgevers zien dat concurrenten kostenvoordeel behalen door handiger gebruik te maken van mogelijkheden om kosten en risico’s te vermijden, dan gaan ze dat nadoen”.

Wat betekent deze ontwikkeling voor de manier waarop bedrijven in Nederland haar HR processen inricht?

Zeker in markten met veel concurrentie door de lage lonen-productie, de open grenzen in Europa, meer toezicht en overheidsaanbestedingen, is te verwachten dat bedrijven meer op flexwerk overstappen en elkaar na-apen. Ook maatschappelijke acceptatie – mijn concurrent gebruikt veel flexibele arbeid, dus is het geaccepteerd dat ik het ook doe – kan hierbij een rol spelen.

Wat betekent dit voor het HR-beleid?

Immers als bedrijven niet flexibiliseren, wint de concurrentie. Hoe worden gewerkte uren van de flexwerkers eenvoudig georganiseerd en gecontroleerd? En verlofuren?

Tijdregistratiesysteem als oplossing

Flexwerken en tijdregistratie zijn naar mijn mening prima te combineren, mits de juiste IT voorzieningen zijn getroffen. Tijdregistratiesoftware biedt de oplossing hierin. AvanTimes biedt hierin prima web based tijdregistratie oplossingen. De iTR-100 is een ideaal tijdregistratiesysteem en biedt uitgebreide mogelijkheden om de gewerkte uren bij te houden.

Daarnaast is het eenvoudig om van elke werknemer, dus ook flexwerkers, realtime overzichten van vrije dagen in te zien. Voor werknemers is het met AvanTimes eenvoudig om via PC afwezigheidsaanvragen te versturen. De werknemer ontvangt bij een goedkeuring of een weigering van de afwezigheidsaanvraag direct een melding. Dat is pas flexibel werken!

Over de auteur

Paul Pultrum, Timeblog.nl. Dataspecialist met ruim 20 jaar ervaring, expert op het gebied van marketing, communicatie en wet- en regelgeving.